Gebruiksgemak

Op alle ruim 70 locaties van gemeente Rotterdam kunnen bezoekers zelfstandig een publicroam-account aanvragen en activeren. Dit hoeven ze slecht één keer te doen. Daarna verbinden zij automatisch. Bezoekers kunnen dit makkelijk zelf doen. Daarmee is het een publieksdienst die weinig support nodig heeft.

Veiligheid

Voorwaarde voor de gemeente Rotterdam bij het aanbieden van wifi is dat iedereen veilig online gaat. Met een persoonlijke account en een verbinding gebaseerd op WPA2-Enterprise.

Kostenbesparing

Voordat gemeente Rotterdam overging op publicroam maakte de afdeling netwerkbeheer zelf wifi-accounts aan voor bezoekers, met beperkte geldigheidsduur. Met de komst van publicroam is deze inzet niet meer nodig, wat een aanzienlijke kostenbesparing oplevert.

Privacy

Gemeente Rotterdam wil dat de privacy wordt gerespecteerd. Via publicroam wordt zo min mogelijk data verzameld op en zo kort mogelijk bewaard. Dit wordt alleen gebruikt voor het aanbieden van de dienst en niet voor andere doeleinden. Daarmee voldoet publicroam aan de strikte privacy-eisen van de gemeente.

Eenvoudige technische implementatie

Binnen een halve dag was een proof-of-concept gerealiseerd met publicroam. De uiteindelijke technische uitrol heeft niet meer dan twee dagen gekost. Ook voor het jaarlijkse technische beheer begroot de gemeente slechts 1 à 2 dagen.

Schaalbaar

Als eenmaal de koppeling met de publicroam-RADIUS is gerealiseerd, dan is het toevoegen van meer locaties en het uitbreiden van het netwerk eenvoudig.

Geen druk op helpdesk

Alle vragen over publicroam en hoe een account aan te vragen, te activeren en te gebruiken beantwoordt publicroam. Hiervoor zijn uitgebreide support-pagina’s beschikbaar en ondersteuning per mail en telefonisch. Inzet van een eigen helpdesk is niet nodig, dus ook geen training van medewerkers.